אוראל רבינר 
נולד ב-1983 ברעננה. בוגר תואר ראשון בהיסטוריה ומדע המדינה. למד קורסים במכון אבני. 

שפה-תומכת-מנהיג (שת”מ)

הצעה להתאמת שיחדש למאה ה-21

מבוא

שיחדש (Newspeak), השפה שהמציא אורוול בספר 1984, מבוססת על חשיבה מיושנת. מטרתה להגביל ולתעל את דרכי הביטוי של האזרחים, כדי שלא יוכלו להתנגד למפלגה ולאח הגדול. שיחדש היא גם שפה “יעילה” מאוד – שמות עצם משמשים בה כשמות תואר, מילים יוצאות דופן הועלמו ומילים רבות מולחמות זו לזו.

הניסוי המחשבתי של אורוול מעניין, אך רציונלי מדי. במאה ה-21 השפה שתכוון את מחשבתם של ההמונים צריכה להתבסס על חוקים אחרים לגמרי. חוקים שיתמכו במנהיג ויהפכו כל טקסט וכל אמירה שלו לאמירה מנצחת. הנה איפוא החוקים העיקריים של השת”מ – שפה-תומכת-מנהיג. השת”מ מבוססת על שפות רגילות (כאן היא תודגם על עברית). היא בעלת עוצמה גדולה ויכולה להפוך כל מסר למסר מנצח.

1. חוק ההתרגשות

מנהיג דגול ואח גדול חייב לתת לאזרחיו את התחושה שהם העם הנבחר שחי במדינה הטובה בעולם. לשם כך יש לדבר על כל נושא כאילו הוא גדול מהחיים, ולערב בו רגשות חיוביים יוצאי דופן.

הנה למשל, אמירה פשוטה ומעט מתסכלת, כמו –

               מחירי התחבורה הציבורית יעלו בחודש הבא ב-50%.

תהפוך בעזרת חוק ההתרגשות למשפט המרגש הבא:

זה מדהים! במשך תקופה ארוכה, תקופה אדירה, שמרנו על מחירי התחבורה הציבורית קבועים. זה פשוט נפלא. לא ייאמן. ובחודש הבא הם יעלו. ב-50%.

2. חוק החזרה על מילים חיוביות (“חוק החזרה”)

כדי לחזק את הרגש החיובי שמתעורר אצל השומע, יש לחזור על המילים החיוביות שמופיעות במשפט.

הנה הדוגמה הקודמת כשהיא מחוזקת בעזרת חוק החזרה:

זה מדהים! מדהים! במשך תקופה ארוכה, תקופה אדירה, שמרנו על מחירי התחבורה הציבורית קבועים. קבועים! זה פשוט נפלא. נפלא! לא ייאמן. ובחודש הבא הם יעלו. ב-50%.

3. חוק הדטרמיניזם הפסקני

כל פועַל שעלול לעורר רגשות לא נעימים בציבור השומעים יהיה עטוף במילים שידגישו עד כמה הוא בלתי נמנע.

אם נמשיך את הדוגמה הקודמת:

זה מדהים! מדהים! במשך תקופה ארוכה, תקופה אדירה, שמרנו על מחירי התחבורה הציבורית קבועים. קבועים! זה פשוט נפלא. נפלא! לא ייאמן. ובחודש הבא, אין מה לעשות, הם יעלו. ב-50%. כי אין ברירה. זה המצב.

3. חוק הביטוי התקופתי לחורשי הרעה (“חוק הקונספירציה”)

כל דעה או נושא שאינם לרוחו של המנהיג נובעים מקונספירציה עמוקה, זדונית ורחבת היקף, שמטרתה לפגוע במנהיג, במדינה ובאזרחים הטובים. מיניסטריון המנהיג ייקבע ביטוי תקופתי, לרוב אחת לכמה שבועות, שמטרתו לתאר את אנשי הקונספירציה. כל דוברי הממשלה, ואחריהם כל אנשי התקשורת, יהיו חייבים להדהד את הביטוי בכל הזדמנות.

ניקח את הדוגמה הקודמת, ונוסיף לה את הביטוי התקופתי “המדינה של אבא שלהם”:

זה מדהים! מדהים! במשך תקופה ארוכה, תקופה אדירה, שמרנו על מחירי התחבורה הציבורית קבועים. קבועים! ויש מי שחושבים שהמדינה היא של אבא שלהם. יש כאלה. והם התלוננו כל הזמן הזה, שמתם לב? כי המדינה היא של אבא שלהם. של אבא שלהם! אבל אנחנו שמרנו על המחירים קבועים. זה פשוט נפלא. נפלא. לא ייאמן. ובחודש הבא, אין מה לעשות, הם יעלו. ב-50%. כי אין ברירה. זה המצב. ומה יעשו כל אלה שחושבים שהמדינה היא של אבא שלהם? בדיוק! הבנתם?

מיניסטריון השפה יחליף מדי פעם את הביטוי התקופתי. אפשר לדבר על “האליטה”, “האוליגרכיה” וכן הלאה.

4. חוק ההקפדה על גוף ראשון יחיד

מנהיג ידבר רק בגוף ראשון יחיד. סגני המנהיג ידברו על עצמם בגוף ראשון יחיד ועל המנהיג בגוף שלישי (“המנהיג”). ככל שמתרחקים בהיררכיה, השימוש בגוף ראשון יחיד יפחת. אזרח פשוט ידבר רק בלשון רבים.

איך מנהיג יאמר את הדוגמה שלהלן?

זה מדהים! מדהים! במשך תקופה ארוכה, תקופה אדירה, אני שמרתי על מחירי התחבורה הציבורית קבועים. קבועים! ויש מי שחושבים שהמדינה היא של אבא שלהם. יש כאלה. והם התלוננו כל הזמן הזה, שמתם לב? כי המדינה היא של אבא שלהם. של אבא שלהם! אבל אני, ורק אני, שמרתי על המחירים קבועים. זה פשוט נפלא. נפלא. לא ייאמן. ובחודש הבא, אין מה לעשות, הם יעלו. ב-50%. כי אין ברירה. זה המצב. ומה יעשו כל אלה שחושבים שהמדינה היא של אבא שלהם? בדיוק! הבנתם?

תגובת האזרח

איך יגיב אזרח נבון, שצופה בטלוויזיה בביתו ורואה את נאומו של המנהיג? הוא יגיד בוודאי לאשתו:

את שומעת, יקירתי? מסתבר שהיתה לנו תקופה אדירה, באמת יוצאת מהכלל במה שנוגע לתחבורה הציבורית. והיא היתה ארוכה. ועכשיו בגלל אלה שחושבים שהמדינה היא של אבא שלהם קרה משהו, והמחירים יעלו בכמה אחוזים.

ואשתו תענה:

הם ממש מעצבנים, האנשים שחושבים שהמדינה היא של אבא שלהם.

וכאן יושמעו גידוף, ואולי רק אנחה, והאזרחים יעברו לדבר על הנושא הבא.

סיכום

אצל אורוול, שיחדש היתה דרך להפוך את ההתנגדות למפלגה לבלתי אפשרית. למתנגדים פשוט לא יישארו מילים להביע את התנגדותם.

במאה ה-21, שבה אנחנו טובעים ברשתות חברתיות ובאמצעי תקשורת רבים, המטרה היא הפוכה. המנהיג חייב להגדיל את יכולת הביטוי, לא לצמצם אותה. הוא צריך לתפוס את תשומת הלב הציבורית שוב ושוב, להמציא “עמנואל גולדשטיין” חדש מדי שבוע.

שפה-תומכת-מנהיג (שת”מ) מאפשרת לשלטון לייצר עוד ועוד ביטויים חדשים ולכוון את מחשבתם של האזרחים בלי שישימו לב לכך. שת”מ הופכת כל משפט למסר מעורר רגש ותמיכה. בדוגמה שהראינו, הודעה לא נעימה בת 7 מילים הפכה, בעזרת חוקי השת”מ, למסר מרגש ומובן לכל אזרח ובו 87 מילים. מסר שלאופוזיציה אין יכולת לעמוד מולו.


תצלום: ליאב עציון