נטלי דרעי
נולדה באשדוד. למדה אנימציה ועריכת וידיאו בברלין ועוסקת בתחום.

מחפשת את ישו, קנטטת הקפה

מחפשת את ישו

מוכר מדבר עם לקוחה:

מה לא מוצאת? אין לא מוצאת, יש לא מחפשת כמו שצריך.

מאמי, אני חמישים שנה במקצוע, אל תזלזלי. תאמיני כשאני אומר לך שיש לנו גם ישו. חיפשת בארגז הקמעות, בפינה? יש לנו שם באבא סאלים, חמסות, בעזרת השֵמִים, תפילות הדרך. דחפת את היד עד למטה? אל תתביישי, נשמה, תדחפי.

תגידי, למה את צריכה דווקא ישו? יש קצת גמישות? לא, כי אני יכול להציע לך משהו דומה במחיר מציאה. תמונות של פוליטיקאים עם חתימה מקורית גם הולך? מסעדה מזרחית אחת – מכירה את “מלך מלכי המלכים של החומוס”? – הם פשטו רגל והעבירו אלי איזה מאה תמונות חתומות של פוליטיקאים וזמרים אוכלים חומוס משאוושה. אוהבת? לא? גם אני מעדיף חומוס נקי.  

אז רוצה לראות את התמונות? הן שם מאחור. בואי איתי, אני אראה לך. למה לא? רגע, את מפחדת? את חושבת שאני מנסה להתחיל איתך? בחייך, יש לי איזה חמישים ילדים. אני רק רוצה להתפרנס. איך חמישים? עשרים ילדים מקדימה, עשרים מאחורה ועוד איזה עשרה בבגאז’.

די, צוחק איתך. נראה לך שחמישים? אני, למרות איך שאני נראה לך, אני בן אדם מסודר. כל ילד רשום בתעודת זהות. ביטוח לאומי, מס הכנסה – הכל למען המדינה. אני נותן להם שקל דמי כיס – ישר מדווח לממשלה. אני אין לי מה להסתיר. את סמויה של מס הכנסה? לא, כי אלה בדרך כלל מחפשים דברים שאין.

אבל יש לי, יש לי ישו. אני אומר לך שהוא היה כאן איפה שהוא. רוצה להשאיר טלפון ואני אצלצל כשאמצא אותו? לכי ואני אצלצל. לא רוצה לעכב אותך. אני בטוח שיש לך המון מקומות יותר מעניינים להיות בהם.  

מצטער, מצטער, צעד אחורה. הנה, קחי את המספר של החנות. צלצלי אלי בעוד שבוע-שבועיים ויהיה לך, בעזרת השם, ישו בכל הגדלים והצבעים. קחי, נו, מקסימום אל תצלצלי. אבל אני מזמין לך. גם אחד זוהר בחושך, שיהיה לך אור, נשמה. הולך? יופי שהסכמת. את רואה, אצלנו הלקוח תמיד גם צודק וגם חכם.

קנטטת הקפה

מלצרית מדברת עם לקוח קבוע:

אולי מספיק, אלכס? זאת כוס הקפה החמישית שלך היום.

אלכס, קפה זה רע. הוא מקהה את התחושות שלך. הוא משחית אותך. הוא גורם לך לחשוב שאולי הכל בסדר בעולם. שאתה יכול לשבת כאן אצלנו והכל יסתדר. אתה טועה. ואתה יודע שאתה טועה. ובכל זאת אתה יושב עם המחשב שלך ושותה קפה. ואלכס, אני מציצה מדי פעם במסך שלך ורואה. אני רואה שאתה מתעסק בשטויות.

אלכס? אתה שומע אותי? למה אתה לא מגיב? תזיז את העיניים שאני אראה שאתה חי.

אלכס!

היי כולם! תקשיבו! יש רופא בקפה? אולי חובש? וגם מיים. תביאו מיים. ושמישהו יזעיק עזרה.

אלכס! נמאס לי להגיד את השם שלך. תגיב כבר. זה לא מצחיק. הנה, שים לב. אני הולכת להביא לך את הקפה. הכנעת אותי. ניצחת. תספור בלב עד חמש והקפה יהיה על השולחן. רק תפסיק להזיל ריר, זה קצת דוחה ומאוד לא משעשע. אתה תסתדר שתי דקות? אני אכין לך בעצמי. אני אצייר לך לב בתוך הכוס. שמעת מה המקור לסימן לב? ישבן. קראתי את זה פעם. אני אצייר לך ישבן עם הקצף של הקפה, אוקיי? ואתה תפסיק לבהות ככה.

הה! חייכת! ראיתי אותך. או שזאת היתה עווית? אולי חייכת ובדיוק באותו הזמן היתה לך עווית?

אז אני הולכת להביא קפה. אני שומעת את האמבולנס מתקרב. אם ירצו לקחת אותך לפני שאני אחזור תבקש שיחכו עוד שניה, אוקיי? ליתר בטחון אני אכין לך אותו בכוס “לקחת”. ביי בינתיים.


תצלום: אביתר דיין