זה בראש שלך

תוכנית אימונים להצלחה במבחנים

מאת: ד"ר שרגא שדה

גם לכם קרה שישבתם מול טופס המבחן והראש שלכם התרוקן? הרגשתם פעם שחומר הלימוד אולי נכנס לראש, אבל לא ממש נשאר שם? נראה לכם שהציונים שלכם נמוכים מאלה שהייתם יכולים לקבל?

הספר "זה בראש שלך" מבוסס על שיטות מנטליות שעוזרות לספורטאים לנצח בתחרויות. השיטות הותאמו לתלמידים כדי לעזור לכם לקבל ציונים גבוהים יותר במבחנים.

תמצאו כאן שיטות מעשיות ויעילות להתמודדות עם הלחץ לקראת מבחן, דרכים להגברת הריכוז, טכניקות לחשיבה חיובית ולהצבת מטרות מציאותיות, טיפים להתמודדות עם בלאק-אאוט בזמן המבחן ועוד.

ד"ר שרגא שדה הוא פסיכולוג חינוכי ופסיכולוג ספורט המתמחה בטיפול במתבגרים. ד"ר שדה מרצה במכון וינגייט ובבית הספר לטיסה של חיל האויר ומשמש כפסיכולוג של נבחרות ספורט.

פרק לקריאה

לימוד למבחן הוא כמו אימון לתחרות

כשתפתחו את המחברות כדי ללמוד למבחן המתקרב והמחשבות שלכם ינדדו למקומות אחרים, נסו לדמיין שאתם לא תלמידים, אלא ספורטאי שהתאמן לקראת תחרות, עולה למגרש ומנסה להוציא מעצמו את המקסימום כדי לנצח את היריב שלו.

לפני שאתם זורקים את המחברות ומסתערים על בגדי הספורט, תחשבו על הלחץ שהספורטאי נמצא בו בזמן התחרות. ברוב המקרים הוא נבחן מול עיניים רבות שצופות בו. הקהל צועק, זורק הערות ולעתים גם מקלל את אמו של הספורטאי האומלל, שצריך להצליח למרות הסחות הדעת. גם בהנחה שהוא מצליח להתעלם מההפרעות האלה, הוא יודע שלמחרת כולם ידעו בדיוק מה הוא עשה ובמה הוא פישל.

למזלכם, בניגוד לספורטאי, אין לכם קהל בזמן המבחן ואף עיתון לא יפרסם את הציון שקיבלתם. אתם הצופים של עצמכם. זה יתרון גדול מפני שאתם יכולים להיות אוהדים שרופים וחמים, ולעודד את עצמכם לאורך הדרך (בינינו, כולנו מאוד אוהבים את עצמנו). מצד שני לא חסרים גורמי לחץ אחרים שעשויים להפריע לכם לקבל את הציון הכי טוב שאתם יכולים.

לכל ספורטאי יש מאמן מקצועי שמלמד אותו לשחק כדורסל, לשחות או לקפוץ לגובה, ודואג שיהיה בכושר גופני טוב. בדיוק כמו שהמורה שלכם מלמד את החומר ומוודא שתדעו לפתור את השאלות. אולם האימון המקצועי אינו מספיק כדי להיות ספורטאי מצליח, כפי שפתירת שאלות וחזרה על חומר הלימוד לא תמיד מספיקים כדי להצליח במבחנים.

מלבד המאמן המקצועי, מאחורי כל ספורטאי מצליח נמצא פסיכולוג ספורט שמאמן אותו כיצד להתמודד עם הלחץ הנלווה לתחרות. האימון המנטלי חשוב לא פחות מאימוני הכושר, שכן הגישה שבה ספורטאי עולה למגרש משפיעה מאד על התוצאה שישיג.

הגישה שבה אתם נכנסים לכיתה קובעת חלק גדול מהציון שתקבלו במבחן. אם מרוב לחץ לא ישנתם כבר כמה ימים, אתם בטוחים שאתם הולכים להכשל ושאם לא תקבלו מאה במבחן אז הכל אבוד, כנראה שגם חריש עמוק על החומר לא יעזור.

מה שכן יכול לעזור זה אימון מנטלי שיאפשר לכם להתמודד עם הצורך להצליח במצבים מלחיצים.



אופי של ספורטאי



מסתבר שישנן שתי תכונות אופי עיקריות שמבדילות בין ספורטאי מצליח לספורטאי בינוני, בהנחה שהיכולת המקצועית שלהם דומה - קור רוח וחשיבה יצירתית.

קור רוח הוא תכונה חשובה כדי לא להתפרק מרוב לחץ עוד לפני שאתם מקבלים את טופס המבחן.

חשיבה יצירתית - כשאומרים חשיבה יצירתית הכוונה איננה לתכנון מודלים מורכבים של מטוסי קרב או לפיצוח האטום. חשיבה יצירתית היא היכולת לנצל את כוח הדמיון כדי להשיג יעדים ולהתגבר על בעיות, או לפתור אותן בכוח היצירה המחשבתית.

הספר הזה ילמד אתכם כיצד לפתח אופי של ספורטאי מצליח באמצעות פיתוח התכונות הללו, ואיך להשתמש ביכולות שפותחו עבור ספורטאים כדי להגיע להישגים טובים יותר בלימודים.

אם אתם מרגישים שלא משנה כמה חרשתם על החומר - ברגע שאתם יושבים בכתה מול טופס המבחן הראש מתרוקן ואתם לא יודעים את התשובות; אם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים ללמוד לקראת מבחנים בצורה יעילה והחומר אולי נכנס לראש, אבל ממש לא נשאר שם; אם אתם מרגישים שהציונים שאתם מקבלים נמוכים מאלה שהייתם יכולים לקבל - הספר הזה יכול לעזור לכם.

ספורטאים משתמשים בשיטות מנטליות שונות כדי להתמודד עם הצורך להצליח תחת לחץ חזק כל כך. יש שיטות להצליח בכך, ואם זה עובד עם הלחץ שספורטאי עומד בו, זה יעבוד גם עם הלחץ שאתם נמצאים בו לקראת בחינה.

ספר זה אינו עוסק בשיטות למידה, אלא בשיטות מנטליות שיעזרו לכם ללמוד את החומר בצורה יעילה יותר ולעבור את המבחן בהצלחה רבה יותר. הספר מלמד את השיטות המנטליות שספורטאים משתמשים בהן לקראת תחרויות ואליפויות. עבור ספורטאי, הכנה מנטלית מתאימה יכולה להפוך הפסד לנצחון. עבורכם, ההכנה המנטלית יכולה להיות ההבדל בין ציון מבאס לבין הצלחה במבחן, בין תסכול מהלימודים לבין סיפוק ושביעות רצון מהם. וכן, אפשר להגיע לסיפוק מהלימודים, לא רק מההפסקות.



חדר הכושר המנטלי



אני מזמין אתכם לעשות מנוי לחדר הכושר המנטלי, בו אלמד אתכם כיצד להשתמש במכשירי הכושר השונים. תוכלו להיכנס אליו בכל עת כדי לתרגל ולהתאמן, ללמוד תרגילים שמתאימים לזמן ההכנה למבחן ותרגילים לרגע האחרון, ממש לפני שהמבחן מתחיל. וכל זאת כשאתם לבושים בג'ינס ובלי להזיע.

אמנם אין כאן מדריכי כושר חטובים שידרבנו אתכם, אבל תרגול שוטף בחדר הכושר המנטלי יעזור לכם לפתח חוסן נפשי כדי שלא תישברו אפילו בשיא הלחץ. החוסן הנפשי יאפשר לכם להיות מרוצים מעצמכם, לא לסבול מהמבחנים ולהבין שיש דברים גרועים יותר בחיים. תכניות ריאליטי למשל.

התרגול בחדר הכושר המנטלי יעזור לכם לחזק את שרירי המוח והנפש, כדי שתוכלו להפיק את המקסימום מעצמכם בתהליך המייגע של ההכנה למבחן ובזמן המבחן עצמו.

יכול להיות שתעדיפו לשכנע את עצמכם שבחינות וציונים אינם חשובים. אבל אם אין לכם כוונות או יכולות להיות הכוכב הנולד הבא, כדאי שתנסו להוציא מעצמכם את המקסימום. זה לא משנה אם אתם מקבלים ציונים גבוהים או נמוכים, יכול להיות שעדיין לא הגעתם למיצוי היכולת שלכם. חבל להסתפק במועט. אם תשברו את השיא שלכם תרגישו ווינרים, וזה שווה את המאמץ.

אתם לא חייבים להשתמש בכל מכשירי הכושר המנטלי או לבצע את כל התרגילים. מספיק שתבחרו תרגיל אחד שנראה לכם מעניין ותתחילו איתו. כל תרגיל שתעשו יקדם אתכם צעד נוסף לחיזוק הכושר המנטלי שלכם ולפיתוח אופי של ספורטאי.

בפרק הראשון, אתם בתחרות, תגלו מי היריב שלכם ומול מי אתם מתחרים. בפרק השני, שמירה על קור רוח, תלמדו איך להתמודד עם הלחץ וכיצד לשמור על הריכוז. הפרק השלישי, פיתוח חשיבה יצירתית, יאמן אתכם להצבת מטרות הגיוניות, לשליטה בדמיון ובמחשבות ולהכנה לרגע האמת. בפרק הרביעי, בזמן המבחן, תמצאו טיפים להתגברות על בלאק אאוט ולחצים נוספים שיכולים להופיע תוך כדי המבחן. הפרק החמישי, אחרי המבחן, יעזור לכם לקבל את הציונים בלי להתפרק.

תוכלו להשתמש בספר הזה בדרך שנוחה לכם. לא חייבים לקרוא אותו לפי הסדר, ואתם מוזמנים לדלג ישירות לפרק שמעניין אתכם כרגע.